Cementlapok

A “cementlap” nem csak termék, hanem stílus, kordokumentum, retro hangulat együtt, és mindemellett újdonság a kerámiaburkolatok közt. Érdemes közelebbről megismerkedni az eredetivel, és a régi/új stílussal.

A régi „cementlapok”, kis méretben, égetés nélkül, hidraulikus tömörítéssel készülő vastag termékek voltak.  Ezeket a – korabeli megítélés szerint – jó kopásállóságú padlólapokat különféle ásványi anyagokból, természetes színek alkalmazásával, erős vegyi oldószerek nélkül, kézműves munkával gyártották. Az alapmasszába különféle nyomó sablonokkal színezett őrleményt öntöttek és préseltek, így alakították ki az egyszerű, geometrikus, indás mintákat. A kopásállóság javítása miatt a felső felületbe apró szemcsés kőzúzalékot kevertek, amit még csiszolni kellett.

(Az öntőformák egy mai manufaktúrából valók. http://mutermek.com/kauker_szilvia/)

1 2 3

4

Ezeket a lapokat Európában ill. Amerikában sokféleképpen nevezték, attól függően, hogy honnan származott, milyen mintavilágot hozott a termék; “hidraulikus mozaik”, “kubai padló”, “viktoriánus padló”, “mélynyomású mintás csempe”, “Barcelona pasztával nyomott padló”, “portugál lap”. Franciaországban, Németalföldön, Magyarországon a “cementpadló” elsősorban olcsó, egyszerű,  burkolatot jelentett, amit bérházakban, közintézményekben, nagy forgalmú helyeken alkalmaztak.

A rengeteg kis kibocsájtású gyártó, kis gyártási szériákban készítette a lapokat. Az alapvető stíluson belül – négy darab központosan szimmetrikus lap ad egy nagyobb egymásba kapcsolódó rajzolatot, amelyhez szegélyminta is tartozik – a mintázatok hatalmas variációja keletkezett. A képen a Cementlap múzeum egy részlete láthetó.(Pécs mellett Erzsébeten, Fő utca 40.)

5

6

A hidraulikus technológia elavult, azok a cementlapok, mai szemmel nézve, nem szépek. A jelenleg is sok helyen látható padlókon a kontúrok elmosódottak, a színek tompák. Persze az idő kikezdte a felületeket, sok a csorba repedt darab, de eredetileg sem voltak olyanok, mint most, a stílus újraszületésével.

A felújított lépcsőház mellett a régi előtér jól mutatja a technológia minőségi fejlődését.

720

 A gyűjtők számára, a bontásból kikerülő darabok inkább ritkaság-értéket, mint tényleges burkolatokat jelentenek.

Az újraéledő divatot megelőzően kevés gyár produkált ilyen jellegű lapokat (pl. Viaplatten, Vivesceramica), és az évtizedek során megmaradt, vagy újra indult műhelyekből kikerülő lapok sem a valaha olcsó tömegterméket kínálták. Az aprólékos, nehéz kézi munkával egyedileg gyártott, speciális lapokat kifejezetten magas árakon lehet megvenni.

8

Komoly volumenben mintegy három éve jelentek meg az első felújított cementlap szériák a csempegyárak kínálatában, és 2014-ben már ez a stílus adta a Bolognai Csempe Világkiállítás logójának mintáját.

9

A „cementlap” dizájnt adaptálták a csempegyárak a legkorszerűbb mázakhoz és a számítógépes inkjet technológiához, azaz a modern nagyüzemekben készülő cement-stílusú termékek éppúgy égetve és mázolva vannak, mint bármely más jellegű kerámia burkolat.

Az eredeti lapok mintái és színei a mai gyártási lehetőségek között káprázatosan gazdag dekorációkat és eleven színvilágot tesznek lehetővé. Esztétikailag ezek a lapok messze meghaladják a kiindulásul szolgáló látványt, de a lényegük ugyanaz. Sűrű, mozgalmas, változatos, élénk burkolatról van szó, szemben az elmúlt évek „letisztult”, minimal, monocolor stílusával.

10 11

A szimmetrikusan ismétlődő minták mellett a különféle rajzolatok és színek egymás mellé helyezése a „kubai stílus” új ágát eredményezte. Határtalan lehetőségek, harsány jókedv; vagy a színek és minták megfontolt keverése?

Ezzel inkább csak a bátrak próbálkoznak…otthon,

13 14vagy egy újonnan nyíló vendéglátóhelyen, ahol „sosemvolt retro” hangulatot teremtenek.

15

A Vives Ceramica legújabb “hidraulikus” padlócsaládjaiban a minták keverését elvégzi helyettünk a designer, így a bohém látvány szinte túlságosan is rendezett, könnyebben befogadható a XXI. század fegyelmezett embere számára.

18 19 A tengerparti büfé padlójára régimódi nyomott “utcakövekből” kirakott padlót terveztek, nem betonból, hanem fagyálló greslapokból.